Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε πως η κυβέρνησή του πέτυχε να ωριμάσει, να δημοπρατήσει και πλέον να υπογράψει αυτό το έργο, που αποτελεί έναν ακόμα κρίκο στη συνολική ανάπτυξη της Ηπείρου. Όπως ανέφερε, η περιοχή που κάποτε θεωρούνταν απομονωμένη, έχει μετατραπεί στην πιο διασυνδεδεμένη περιφέρεια της χώρας, χάρη στην Εγνατία Οδό, την Ιόνια Οδό και την ολοκλήρωση του Ε65.
Ανάπτυξη και διασυνδεσιμότητα
Ο νέος οδικός άξονας αναμένεται να βελτιώσει τη διασύνδεση των Ιωαννίνων, αλλά και την πρόσβαση προς την Αλβανία, ενισχύοντας τις εμπορικές και πολιτιστικές σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών. Ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε επίσης τη σημασία της οδικής ασφάλειας, δηλώνοντας ότι οι επενδύσεις στις υποδομές αποσκοπούν τόσο στην ανάπτυξη όσο και στη μείωση των ατυχημάτων.
Γεωπολιτική διάσταση
Στη συνέχεια, ο κ. Μητσοτάκης έκανε αναφορά στις σχέσεις Ελλάδας – Αλβανίας, υπογραμμίζοντας τη σημασία της ευρωπαϊκής προοπτικής της γειτονικής χώρας. Όπως δήλωσε, η διαδικασία ένταξης της Αλβανίας στην Ε.Ε. αποτελεί το καλύτερο μέσο για την προώθηση των δικαιωμάτων της ελληνικής εθνικής μειονότητας. Τόνισε, δε, ότι η Ελλάδα είναι ρυθμιστής της ταχύτητας με την οποία η Αλβανία προχωρά προς την Ευρώπη, συνδέοντας την υποστήριξη της χώρας μας με την εκπλήρωση των υποχρεώσεων της γειτονικής χώρας για αυτοπροσδιορισμό και περιουσιακά δικαιώματα.
«… Πράγματι η Ελλάδα επενδύει στις καλές και σταθερές σχέσεις στην Αλβανία Στηρίζει τα δικαιώματα της μειονότητας. Η διαδικασία της προσέγγισης της Αλβανίας είναι ο καλύτερος τρόπος για να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε ότι οι διεκδικήσεις της μειονότητας επιτέλους θα γίνουν πράξη… Εμείς είμαστε οι ρυθμιστές της ταχύτητας με το πόσο γρήγορα θα πλησιάζει στην Ευρώπη. Όσο πιο γρήγορα εκπληρώνει τις υποχρεώσεις τόσο πιο γρήγορα θ συναινούμε», ανέφερε ο πρωθυπουργός.
Εθνικό πρόσημο
Ο Πρωθυπουργός χαρακτήρισε τον νέο δρόμο «γέφυρα φιλίας» μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας, που φέρει έντονο εθνικό πρόσημο, καθώς αφορά άμεσα την ελληνική εθνική μειονότητα. Ο κ. Μητσοτάκης κατέληξε πως η σημερινή εμπειρία από την υπογραφή της σύμβασης θα μεταφερθεί στους Ευρωπαίους ομολόγους του, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και της Συνόδου Ε.Ε. – Δυτικών Βαλκανίων στις Βρυξέλλες. Με την ολοκλήρωση του έργου, η Ήπειρος αναμένεται να αποκτήσει ακόμα καλύτερη πρόσβαση, ενισχύοντας τον ρόλο της ως κόμβου στην ευρύτερη περιοχή.
Έτοιμη η ΑΒΑΞ για την κατασκευή του έργου
Η κατασκευαστική εταιρεία ΑΒΑΞ, ανάδοχος του έργου, είναι έτοιμη να ξεκινήσει την κατασκευή του δρόμου Ιωαννίνων – Κακαβιάς, με στόχο την ολοκλήρωση του έργου το συντομότερο δυνατό. Ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΒΑΞ, κατά την τελετή υπογραφής, τόνισε ότι τα μεγάλα έργα υποδομής αποτελούν βασικό πεδίο δράσης για την εταιρεία, αναφέροντας ως παράδειγμα τον δρόμο Αργυρόκαστρο – Τεπελένι, που κατασκευάστηκε από την ίδια. Εξέφρασε την αισιοδοξία του για την έγκαιρη παράδοση του έργου και προέβλεψε εγκαίνια από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
Ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας, παρουσίασε τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου και ανέφερε ότι το νέο οδικό τμήμα θα αποτελέσει κρίκο του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών, ενισχύοντας τη διασυνοριακή σύνδεση Ελλάδας – Αλβανίας. Ο δρόμος θα συνδέει τους δύο μεγάλους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, βελτιώνοντας την οδική ασφάλεια και ενισχύοντας τον τουρισμό, την ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή στην περιοχή της Ηπείρου.
Σημαντική ήταν η συμβολή του Σταύρου Καλογιάννη και της ηγεσίας του υπουργείου στη χρηματοδότηση του έργου, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΒΑΞ. Παράλληλα, ο περιφερειάρχης Ηπείρου, Αλέξανδρος Καχριμάνης, χαρακτήρισε το νέο δρόμο “διάδρομο ανάπτυξης” για την περιοχή. Χαιρετισμούς απηύθυναν επίσης οι δήμαρχοι Πωγωνίου και Δρόπολης, οι οποίοι τόνισαν τη σημασία της νέας οδικής σύνδεσης για τη σύσφιξη των σχέσεων και την ευκολότερη πρόσβαση μεταξύ των δύο περιοχών.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Το έργο της επέκτασης της Ιόνιας Οδού στο τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά περιλαμβάνει δύο κύρια υποτμήματα:
Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι. Ξεκινά από τον ανισόπεδο κόμβο Εγνατίας και καταλήγει στον ανισόπεδο κόμβο Καλπακίου, με συνολικό μήκος 46,40 χιλιόμετρα σε νέα χάραξη. Σε αυτό το υποτμήμα προβλέπεται η κατασκευή έξι ανισόπεδων κόμβων.
Υποτμήμα 2: Καλπάκι – Κακαβιά. Εκτείνεται από το πέρας του ανισόπεδου κόμβου Καλπακίου έως τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς, με μήκος 23,11 χιλιόμετρα, όπου προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού. Και σε αυτό το υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι ανισόπεδοι κόμβοι.
Επιπλέον, το έργο περιλαμβάνει υποστηρικτικές δράσεις, όπως απαλλοτριώσεις, μετατοπίσεις και αποκαταστάσεις δικτύων οργανισμών κοινής ωφέλειας, συνδέσεις με αυτά, καθώς και αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες.
Το έργο έχει συνολικό προϋπολογισμό 310 εκατομμυρίων ευρώ με ΦΠΑ. Η χρηματοδότησή του προέρχεται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΕΣΠΑ «Μεταφορές 2021–2027», στο οποίο εντάχθηκε τον Σεπτέμβριο.
Ρεπορτάζ: Μίλτος Σακελλάρης, Βάσω Γκόρου
Ακολουθήστε το 7meres.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι
Άρτα – Περιφερειακή Οδός | 26813 06897
Πρέβεζα – Μπαχούμη 11 | 26820 89799